חדשות

גימלאים ועובדים: האם רופאים ותיקים חייבים לעבור הערכה קוגניטיבית?

תוצאות מבדקים שנעשו לרופאים בני 70 ומעלה בארה"ב והתפרסמו ב-JAMA חשפו בעיות קוגניטיביות שעלולות לפגום בפרקטיקה המקצועית והעלו לדיון את סוגיית חובת מבדקי הקוגניציה מעבר לגיל הפרישה

יותר מ-20 אלף רופאים אמריקאים מגיעים לגיל 65 מדי שנה. מחציתם פורשים לגימלאות ורבים ממשיכים לעבוד. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

אצל כמעט אחד מכל שמונה רופאים בני 70 ומעלה שביקשו להמשיך ולעבוד או להתקבל מחדש לעבודה באחד מהמרכזים הרפואיים החשובים ביותר מצמרת הרפואה בארה"ב, נתגלו "מגרעות קוגניטיביות" שעשויות להזיק ליכולותיהם בפעילות מקצועית כרופאים. עובדה זו עלתה בסדרה מבדקי חובה שנעשו לרופאים, כך דווח בשבוע שעבר ב-JAMA.

במאמר שפרסמו פרופ' ליאו קוני (Cooney), מומחה ברפואה גריאטרית ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל ועמיתו ד"ר תומס בלצ'זק (Balcezak), הרופא הראשי במרכז הרפואי אוניברסיטאי של ייל בניו הייבן, נמסר כי 57% מתוך 141 רופאים שהגישו בקשה לחדש את העסקתם בבית החולים לא הראו במבדקי החובה "סימנים מדאיגים", השאר הציגו רושם שעליהם לעבור מבדק שנתי נוסף, "עם אפשרות שתוצאותיו יצביעו שעליהם להימצא תחת השגחה בעת ביצוע פרקטיקות רפואיות, או שיהיה עליהם להגיש התפטרות או בקשה לפרישה".

זה, ככל הנראה, הדיווח הראשון מסוגו לגבי תוצאות מבדקי קוגניציה שנעשו לרופאים בשנות הקריירה המאוחרות שלהם, הדגיש ד"ר קוני בדיווחו.

המאמר הציג נתונים לפיהם ב-12.8% מהרופאים שהגישו בקשה לחדש את העסקתם, בתנאים מתאימים לוותק ולגיל בבית החולים של אוניברסיטת ייל, נמצאו במבדק "מגרעות קוגניטיביות" (cognitive deficits). הנתונים "המחישו את דאגתנו הגדולה לגבי יכולותיהם לבצע פעילות רפואית באורח עצמאי. בעיות ביצועיות כלשהן של איש מבין 18 הרופאים הללו לא הובאה קודם לכן לתשומת לב הנהלת אותו בית חולים", סיפר פרופ' קוני.

"כאשר התחלנו בתהליך לבדיקת המצב הקוגניטיבי של רופאים ותיקים, חשבנו שהרעיון לבדיקה הוא נכון וטוב אבל לא היינו בטוחים שהיא נדרשת", הוסיף עוד פרופ' קוני, "אבל עתה אני מאמין שזה עניין חיוני לבדוק מחדש את המצב הזה כשמדובר בקלינאים בגיל מבוגר. בעוד שרופאים ותיקים יכולים לתרום רבות מנסיונם העשיר, הידע והמומחיות שלהם, עלינו להיות בטוחים שיש להם יכולות קוגניטיביות לפתור בעיות ולקבל החלטות מכריעות מתאימות".

מדי שנה יותר מ-20 אלף רופאים אמריקאים מגיעים לגיל 65 ובעוד שמחציתם פורשים לגימלאות, רבים ממשיכים לעבוד באופן מעשי שנים נוספות רבות, כך ציין במאמר נלווה ד"ר ג'פרי סייבר מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

בארה"ב, כמו בעוד מדינות לרבות ישראל, קיים מחסור הולך וגדל של רופאים. מקבלי החלטות בארה"ב מביאים בחשבון רופאים בגילים מתקדמים כדי שיוכלו לסייע בהקלה על בעיית המחסור. ההערכה העדכנית עתה היא שב-70-50 מיליון ביקורים של מטופלים/ חולים במרפאות וקליניקות של רופאים וב-20-11 מיליון אשפוזים בבתי חולים בארה"ב מדי שנה, מטפלים רופאים ותיקים בגילים מתקדמים מעל 65.

חובה לציין כי טרנד ביצוע מבדקי הקוגניציה "מבוססי גיל" לאנשי מקצוע בתחום הרפואי אמנם גדל אבל גם מצוי במחלוקת. עם זאת, לא מעט בתי חולים מהשורה הראשונה בארה"ב, ביניהם Intermountain Healthcare, בתי החולים והמרפאות המסונפים לאוניברסיטת סטנפורד, המרכז הרפואי של מדינת פנסילבניה, הנהיגו בשנים האחרונות חובת מבדקי קוגניציה לרופאים המבוגרים מעבר לגיל הפרישה.

במאמר נלווה נוסף שכתבו ד"ר קטרינה ארמסטרונג וד"ר איילין ריינולדס מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון, הן ציינו שקשה מאוד למצוא מידע על תוצאי תכנית המבדקים הזאת. מתברר שרופאים בסטנפורד הביעו התנגדות לתכנית שבה נעשה שימוש במבדק בן שעה מול מחשב שכונה MicroCog ובאמצעותו נעשית הערכה לגבי חמישה תחומים קוגניטיביים. התנגדות של ההתאגדות הרפואית במדינה יוטה למבדק הזה הובילה שם לחקיקה מדינתית שאוסרת שימוש בו.

בבית החולים האוניברסיטאי ייל בניו הייבן כל בקשה לחידוש העסקה של רופאים בני 70 או אף מבוגרים יותר מחייבת גם ביצוע של "הערכה אובייקטיבית" לגבי תפקוד קוגניטיבי כחלק משנתיים של תהליך מוקדם שלפני קליטה מחדש של רופא ותיק בעבודה. נוירופסיכולוג פיתח סדרה של מבדקי סריקה, אלא שתוצאותיה מסווגות. ההנהלה הרפואית העליונה של בית החולים מקבלת את תוצאות המבדקים והיא שמחליטה מי מהמועמדים לחידוש ההעסקה יתקבל ומי לא אם כשל במבדק.

סדרת המבדקים היא בת 16 מבחנים קצרים שבהם נבדקים הנושאים הבאים: יכולת לעבד מידע, מהירות ויכולת של קריאה מהירה וראייה, יעילות פסיכומוטורית, מהירות עיבוד המידה, דיוק, זיכרון, כושר ריכוז, שטף דיבור ותפקוד מנהלי. כל מבדק נמשך בין 50 ל-90 דקות.

בקשות לחידוש או הארכת ההעסקה של רופאים ותיקים הגיעו מרופאים שהיו בטווח הגילים שבין 69 ל-82 שנה (גיל ממוצע 74), 86% מהם גברים.

ממצאי המבדקים עברו הערכה על ידי עמיתים, ועדה רפואית מיוחדת בבית החולים שכללה בדרך כלל רופא ראשי וגם רופא ראשי לשעבר באותו בית חולים, מרצה מומחה בגריאטריה בפקולטה לרפואה ונוירופסיכולוג. הצוות הזה בוחן את כל תוצאות המבדקים ומגיש את מסקנותיו והמלצותיו לוועדה רפואית נוספת שתפקידה להעניק את "תעודת ההכשר" להעסקה.

מבין 141 בקשות, כאמור, 81 (57.4%) השלימו את כל דרישות המבדקים והמשיכו לשלב השני של התהליך לקראת קבלת ה"הכשר". יהיה עליהם לעבור מבדק מחדש בתוך שנתיים כחלק מתהליך הרגיל של חידוש ההעסקה. כ-24% אמנם עברו את שלב 2, אבל מאחר שנמצאו בתוצאות המבדקים "חריגות זעירות" יהיה על אלה לעבור מבדק סריקה חוזר בתוך שנה. אצל כמה מהנבדקים נמצאו מה שהוגדר כ"מגבלות בתחומים ספציפיים אחדים" וגם עליהם לעבור מבדק חוזר. אצל שלושה נמצאו "בעיות מובהקות" ובקשותיהם לקבל אישור להארכת ההעסקה או חידושה נדחו או שהומלץ שיתפטרו או יפרשו לגימלאות ויימנעו מפעילות מעשית ברפואה.

במאמר שכתבו ד"ר ארמסטרונג וד"ר ריינולדס, הן הצביעו על הבעייתיות שקיימת במבדקי סריקה מסוג זה ולדעתן "קיים בהן אתגר יישומי". הן טוענות שמדובר באוכלוסיה קטנה שעברה מבדקים מסוג זה ולא ניתן להסיק מהתוצאות מסקנות רוחביות. הן גם סבורות שבתוצאות יש גם שיעור לא מבוטל של תוצאת false-positive וכמו כן הביעו דאגתן לגבי בעיית האפליה מחמת גיל שעלולה להתעורר בעקבות מבדקים כאלה. כמו כן, הצביעו על מגבלות שונות שקיימות במדיניות שהנהיג בית החולים של אוניברסיטת ייל בניו הייבן.

נושאים קשורים:  רופאים ותיקים,  מבדק קוגניציה,  חדשות,  רופאים גימלאים
תגובות
23.01.2020, 09:20

ראוי היה כי ההתייחסות תהיה כלפי רופא בלתי כשיר בכל גיל. הלשכה לאתיקה הוציאה דף עמדה בנושא https://www.ima.org.il/MainSiteNew/EditClinicalInstruction.aspx?ClinicalInstructionId=173

24.01.2020, 10:51

דבריך מדויקים ד"ר קרני.

אנונימי/ת
24.01.2020, 17:29

את אינך יכולה להתעלם מהקורלציה בין ירידה לכשירות לבין הגיל. זה קיים גם בתחומים אחרים. בדיוק כמו שיש בדיקות לאוכ' הכללית שמתחילים לבצע רק מגיל מסוים. יש בהחלט הגיון לבצע הערכה קוגנטיבית לבעלי מקצוע (לא רק רופאים) מעל גיל מסוים.

אנונימי/ת
24.01.2020, 09:20

למה בכלל רופאים לא נוסעים לטייל בעולם בגיל 70?
כי יש להם פנסיה של 1.90₪. אם הם רק עובדי בית חולים שסיימו לימודים סביב גיל 30, התמחות סביב 35 והתחילו עבודה זה אומר שמקבילם עובד המדינה עבד וחסך לפנסיה 14 שנים יותר.
מגיל 35 הרופא הסתגר בבית חולים וזה המעגל החברתי היחיד שלו ככה שגם אם היה לו כסף, אין לו עם מי לבזבז.
בקיצור תדאגו לעצמכם שכוחם במותניכם ואם לא הקולוגות הצעירות שלכם ידאגו שלא תפריעו להם לעבוד.

אנונימי/ת
24.01.2020, 17:34

או שאתה לא מבין על מה שאתה מדבר, או שאתה חושב שאחרים לא מבינים.
אני זורם עם הדוגמה שלך - רופא שסיים למודים סביב גיל 30 ופרש בגיל 65 (אפילו שהעלו מזמן כבר ל 67) עבד 35 שנה , ולכן זכויות פנסיוניות של 70%.
70% זוהי התקרה. אז על תבלבל את המוח על עובד מדינה שחסך 14 שנים יותר, כי בפנסיה תקציבית אין שום כסף שאתה חוסך (בניגוד לפנסיה צוברת) ואי אפשר לקבל יותר מ 70%. זוהי גם הסיבה שיש המון עובדי מדינה (כן, כולל רופאים) שמבקשים לפרוש ברגע שמקסמו זכויות גם אם לא הגיעו לגיל המקסימלי.
בנוסף לכך, מי שיש לו פנסיה תקציבית היא נקבעת לפי המשכורת האחרונה שלו , ולא לפי המשכורת הממוצעת. וכל בר דעת יודע שהמשכורת האחרונה (גם לרופא שעבד רק בבית חולים) עם הותק והדרגה היא ממש לא 1.90 ולא קרוב. מי שעובד היום ושייך לפנסיה הצוברת יכול רק לחלום על זה.

אנונימי/ת
24.01.2020, 10:15

האם זהו רופא תשוש?
פנימי למומחה לחץ דם ונפרולוגיה.מדובר ברופא שבקופה שלי אומרים "הוא מצויין".אחרי בדיקות מקובלות קבע שבלילה יש לי עליות לחץ דם.סיפרתי לו שאני נאלץ לקום מספר פעמים להשתין ואולי זו הסיבה לעליות קצרות בלחץ הדם. תשובתו: קח כדורי שינה. לא יכולתי להתאפק וביקשתי גם מירשם לתחתונים סופגים. לסיכום הביקור קבע שהכל בסדר ועלי לשוב 'בעוד שנה ' (הGFR שלי 30% ) ועוד מספר ממצאים בלתי תקינים בספירות בבדיקות דם. האם זה רופא תשוש? האם הוא ראוי לצאת לגימלאות?

24.01.2020, 11:13

לשם הגילוי הנאות אודה ולא אבוש שאני אדם מבוגר. סליחה, לא מבוגר אלא זקן אפילו. במקורותינו המונח "זקן" פירושו בעל ניסיון וחכמה, לפחות חכמת חיים. היום בעולם הסטרטאפ וה"חדשנות" ניטלה התהילה מ"הזקנים" והועברה ל"כוכבים הצעירים". זהו פנדולום שבתנועתו המחזורית ישוב ויכה באותם כוכבים עוד טרם יזדקנו ולבי כבד עליהם מאוד ועלינו כחברה. אנחנו רופאים, לא דוגמניות ולא כוכבי כדורגל, איננו פרחים בני חלוף. ולעניין האבחון הקוגניטיבי הריני פותח דלת רחבה, שער ענק ממש, בפני כל המאבחנים וכל הבודקים וכל מעריכי הכשירויות והם יותר ממוזמנים להעריכני יום יום שעה שעה. אני רק סבור שראוי גם שיאבחנו את כל התורנים הצעירים האומללים בחדרי הניתוח, במחלקות ובחדרי המיון בין השעות 03:00-0:700, את כל המתמחים והרופאים הבכירים הנוטלים בנזודיאזפינים וSSRI'S (וטוב שנוטלים אם יש התוויה), את כל המרדימים, רופאי הכאב ואחרים שנוטלים FENTNYL בצורותיו השונות, את כל מנהלי המחלקות ומנהלי המוסדות הרפואיים הסובלים מהפרעות אישיות נרקיסיסטיות, כפיתיות ולעתים אפילו אנטי סוציאליות. זה לא להוריד את הכפפות כי אין מדובר בקרב איגרוף או בקטטה חלילה, אנשים אחים אנחנו, זה רק להרים את מסך הקלעים בתאטרון הרפואה בישראל וכמובן לא רק בישראל.

אנונימי/ת
24.01.2020, 18:30

אתה כ"כ צודק וזה כ"כ עצוב.

אנונימי/ת
24.01.2020, 12:38

ממרום גילי אני יכול חומר שזה לא חסרון להיות פנסיונר.בעבר העסקתי רופאים פנסיונרים שנתנו טיפול איכותי ושירות מצוין.
אני מסכים עם כל מילה שכתב חיים ראובני.
כמנהל בי'ח לשעבר הכרתי רופאים צעירים שתפקדו פחות טוב מהזקנים.היו רופאים לא פנסיונרים שהיו פשוט "מכה".
אני מכיר רופא רדיולוג פנסיונר ותיק שמפענח היום יותר טוב מכל הצעירים.... לכן כדאי שנזכור דברי חכמים-
במקורותינו נאמר "והדרת פני זקן"
ועוד אמרו חז'ל "זקני תלמידי חכמים ככל שמזקינים חכמה נתווספה בהם"
אם חושבים לעשות מבחני התאמה לעבוד כרופא צריך לעשות מבחנים כאלה לכולם.

אנונימי/ת
24.01.2020, 16:59

כל רופא צריך לעבור הערכה הן נפשית והן קוגנטיבית . קוגנטיבית להחליט מגיל מסויים. בדיוק כמו שמגיל מסויים יש לעבור בדיקות ראיה מי שממשיך לנהוג. והערכה נפשית גם חשובה. במהלך עבודתו של כל רופא/ה . לצערי פגשתי קולגות במהלך חיי במקומות עבודה שהיו בתקופות של משברים נפשים (לגיטימי וכול אחד יכול לעבור. אבל הם לא היו כשירים בזמן המשבר לקבל מטופלים. והמשיכו לקבל.) זו בעיה. שמשום מה אף גורם או גוף לא מתייחס אליה. כשירות נפשית וקוגנטיבית של מי שאחראי על חיי אדם.

אנונימי/ת
24.01.2020, 17:03

כמי שעסק 40 שנה בכירורגיה מורכבת הדורשת את ישום כל היכולות והכישורים שרכשת עם השנים,יום יום לילה לילה, שוב ושוב אין לי ספק ,שגבולות היכולת הולכים ומצטמצמים לבסוף.
גם כירורג עתיר ניסיון ויכולות מאבד בשלהי סוף דרכו כלי נשק חשובים מתוך הארסנל שלו אשר אינם דווקא היכולת הקוגניטיוית , עלייה דנים בכתבה. גם אם נניח כי יכולתו הקוגניטיוית נשארה ללא שינוי, אישיותו הולכת ומשתנה והוא הולך ומאבד דברים אחרים כמו, סבלנות, אמפטיה,
יכולת להילחם למען החולה תחת לדאוג לדברים אישיים שקורים לו באותו הזמן שהוא ההפך מדבקות במטרה(הבראת החולה),חוסר הנכונות לפרוץ את גבולות הקופסה (שבעבר היו בה כל הפיתרונות והיום כבר לא כל כך) ועוד ועוד .
כל אלו הם קווים לאישיותו הנחוצים להצלחתו כרופא כירורג ואת חלקם הוא הולך ומאבד כאשר הוא מזדקן בדיוק כמו מנוע של מכונית אשר מאבד את עוצמתו עם השנים.
נכון, יש גיל ביולוגי, מנטלי, וכרולוגי אך לא ניתן לבצע מיבחנים לכירורג בגיל 67 כדי להחליט אם הוא מתאים עדיין לעוד כמה שנות עבודה.
ובדיוק בשל הסיבה הזאת נקבע גיל הפרישה.
רף שרירותי ,אבל הוא חייב להתקיים באופן שווה לכל הכירורגים בגלל הסיבות שציינתי לעיל.
והאמינו לי יש חיים אדירים אחרי 40 שנים שבהם עשית רק את זה וזה בלבד.יותר מכך, התשוקה לעשות משהוא אחר ושונה למענך היא גדולה פי כמה כאשר אתה מגיע להבנה שזה לא ימשך 40 שנה , כמו הפרק הקודם....

אנונימי/ת
24.01.2020, 17:38

אני מסכים עם מה שאתה אומר. אתה רק טועה בדבר אחד - זוהי ממש לא הסיבה שבעטיה נקבע גיל פרישה. גיל פרישה יש סיבות היסטוריות (ביסמארק), והעדכון של גיל הפרישה נעשה מסיבות כלכליות (הדלדלות המשאבים בקרנות הפנסיה וביטוח לאומי).
לגבי שאר הדברים שאמרת - חותם על כל מילה

24.01.2020, 19:03

כחוקרת שמודעת למכשלות במבדקים למיניהם הייתי רוצה לראות קבוצת ביקורת של נבדקים בני 40 , 50 ושישים, לכמה מהם היו מגלים חסרים במבדקים אלה? הגילנות חוגגת, לפני 100 שנה נשים לא נחשבו כשירות לעסוק ברפואה בארצות רבות, כמה מגוכך זה נראה כעת.

אנונימי/ת
25.01.2020, 10:25

זו כבר סתם דמגוגיה.
אף אחד מאיתנו לא נעשה צעיר עם הזמן. יש יכולות שמגיעות לשיא סביב גיל 18-20. יש יכולות שמגיעות לשיא מאוחר יותר. אבל שאף אחד לא יבלבל את המוח שאנשים בגיל 70 הם כמו בגיל 17

אנונימי/ת
30.01.2020, 15:32

מגוחך.

אנונימי/ת
24.01.2020, 20:49

ולעומת הפרסום הזה:
מרכזים אחרים בדקו יכולות כירורגיות של פנסיונרים ולא מצאו הבדלים ביכולות לעומת כירורגים צעירים ובפעילויות מסויימות היו לפנסיונרים יתרון

אנונימי/ת
25.01.2020, 12:06

האם היינו טסים בחברת תעופה בה היה שלט האומר:
לטייסים שלנו אין הגבלת גיל. מאז סיום קורס טיסה ועמידה בבחינות הסמכה לא נבדקה הרמה המקצועית שלהם בשום מבחן. מעולם לא עברו השתלמות על סימולטור טיסה. אף פעם לא נבדק האם השתלמו בחידושים שהתרחשו בעולם התעופה והטיסה לאחר סיום קורס הטיסה.
ובכל זאת כל יום המטופלים נבדקים אצל רופאים שמעולם לאחר שסיימו התמחות לא נבדקה רמתם המקצועית, לא נבדק האם עברו השתלמות בחידושים שנוספו למקצועם לאחר סיום ההתמחות ולא עברו בדיקה בסימולטור במקצועות בהם זה אפשרי.