חדשות

האחיות תובעות ממשרד הבריאות להקפיא את מבחני האקרדיטציה בבתי החולים

נציגי הסתדרות האחיות נפגשו אתמול עם מנכ"ל משרד הבריאות ודרשו ממנו לטפל בבעיית העומסים במחלקות ובמיון: "המצב הקיים מזיק ומסוכן"

אחות מעניקה טיפול בבית חולים. אילוסטרציה

נציגי הסתדרות האחיות, שנפגשו אתמול (ג') עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, תבעו ממנו להקפיא את מבחני האקרדיטציה הנעשים בבתי החולים, לבחון מחדש את התאמת הנהלים למערכת הבריאות הישראלית וכן להתאים את כוח האדם והתקנים למשימות ולמטלות הנדרשות, "על מנת להעניק טיפול הולם לאזרחי ישראל".

"הבהרנו", ציינו בהסתדרות האחיות והאחים, "כי האחיות, כמובילות בפעילות מערכת הבריאות, לא יהססו להמשיך ולשאת על נס את דגל החזרה למטופל והן נחושות בהחלטתן: 'די לעומסים - כן למטופלים'".

במכתב שנשלח לסגן שר הבריאות עם העתקים לשורה ארוכה של גורמים הדגישה הסתדרות האחיות והאחים: "תקופה ארוכה משרד הבריאות מעמיס את המחלקות בחולים וממלא את המסדרונות במיטות - מחוץ לרשיון החוקי שהוא עצמו נתן לכל מחלקה. העומסים הכבדים האלה נופלים עלינו – האחיות. למרות שאנחנו נותנות 200% מיכולתנו המקצועית, איננו יכולות יותר לספק טיפול הולם ובטוח למטופלים בישראל".

בפגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הובהר לו כי האחיות אינן מוכנות עוד לשאת את העומסים הכבדים המוטלים יום יום על גבן, ללא תוספת של כוח אדם ותקנים.

"הודענו למנכ"ל משרד הבריאות ולממונה על השכר באוצר כי עמדתנו היא שלא יעלה על הדעת שהמצב הזה יימשך וכי נמשיך להיאבק על זמן אחות-מטופל. במקום לטפל במחשב ולהשתתף ב'הצגות איכות', אנחנו פשוט נחזור לטפל.

"המצב הקיים עתה", הודגש באזני המנכ"ל, "מזיק ומסוכן. לא יעלה על הדעת שאזרחי ישראל והמטפלים ישלימו עם התורים המשתרכים ועם החולים במסדרונות כי זה לא חוקי, לא מוסרי ולא מקצועי.

"משרד הבריאות", הודיעו נציגי האחיות, "חייב לקבל החלטה מתחייבת ולעצור לאלתר את הנוהג הפסול של אשפוז מספר גדול של חולים מחוץ לרשיון של כל מחלקה וגם במסדרון, לשים קץ להמתנות הבלתי נגמרות לשירותים הרפואיים ולסבל הנגרם לאחיות ולמטופלים".

נושאים קשורים:  אקרדיטציה,  הסתדרות האחיות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  חדשות,  עומס בבתי החולים
תגובות
10.07.2019, 19:22

לצערי אני מלווה מטופלים רבים בבתי חולים ורואה את מצוקת האחיות מחד ומאידך חולים ומשפחותיהם זועקים ליחס וטיפול נאות . ומכאן אני תומכת במלחמתם הצודקת והמוסרית!!! ואני מבכה את התפרקותו של השירות בריאות הציבור ושל הרפואה המונעת . ששר הבריאות יתעורר....

10.07.2019, 22:12

צודקות לחלוטין! זהו בדיוק המצב גם במוסדות הסיעודיים: תקן האחיות נקבע בשנת 1983. מאז נוספו אין ספור בדיקות, מבחנים ורישומים שיש לבצע, אך התקן לא השתנה. בפןעל, מקבל כל דייר בבתי האבות הרבה פחות זמן אחות. יש בודאי יותר תיעוד ויותר רישום, אבל בודרי גם הרבה פחות יחס אישי ומגע אנושי.

10.07.2019, 22:31

מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין מבחני האקרדיטציה ובין נושא הכתבה?
אני שואל זאת ברצינות גמורה.

10.07.2019, 23:08

ולמה ומדוע הרופאים עומדים מנגד?

חבל שרופאים לא מכירים את העובדות
האקרדיטציה החלה בשנות ה 2000. האקרדיטציה החלה כיוזמה של קופת חולים כללית. רופאי בתיה"ח של הכללית סרבו להשתתף באקרדיטציה כי לא השתכנעו בתועלת המבדק. על שאלה "אם ימצאו נושאים בריאותיים שצריך לשפר האם תשפרו התשובה של בכיר קופ"ח היתה שלילית " לכן הרופאים בקופ"ח ובהר"י הייתה שרופאים לא משתתפים באקרדיטציה. כך התקיימה האקרדיטציה בבתי"ח של קופת חולים כללית ללא רופאים. הרופאים לא שיתפו פעולה, לא עזרו ולא הפריעו. האקרדיטציה הייתה ההצגה הטובה בעיר.שבועות חודשים לפני אחיות יצרו טפסים ונהלים שאף אחד לא קיים. ציוד הוצא ממחסני החירום ופוזר במחלקות. בימי האקרדיטציה צוותו למשמרת בוקר האחיות המוסמכות הבכירות ובמספרים גדולים. במשמרות הערב שובצו שאר האחיות. האחיות התעסקו בלהמציא נהלים וטפסים, החולים סבלו והוזנחו. לאחיות לא היה זמן להתעסק בנושאים אחרים. כול מה שטוענים עכשיו על הזנחת חולים וסיכונם היה נכון וידוע. בהמשך החליט משרד הבריאות שכול בתיה"ח חייבים לעבור אקרדיטציה כדי לקבל אישור הפעלה כתי"ח. ארגון רופאי המדינה עשה כנס בירושליים ושם נאמר במפורש שהאקרדיטציה אינה משפרת. את משרד הבריאות הטענות לא שכנעו. בשלב זה גם רופאי הכללית החלו להשתתף באקרדיטציה כי זאת הפכה לחובה של קיום הוראות משרד הבריאות. מאחר ועלות האקרדיטציה היא עשרות מיליונים בשנה, הייתה פניה למבקר המדינה לחקור את ביזבוז הכספים ושעות העבודה מול התועלת. לא זכור לי שהנושא נבדק.
מדוע הרופאים אינם פועלים עכשיו. כי אנו את חלקנו כבר תרמנו. עכשיו האחיות התעוררו. טוב שהתעוררו למרות ששיתפו פעולה יותר מ 15 שנה. לפני כחודש האחיות הכריזו סיכסוך עבודה והודיעו שלא ישתפו פעולה אולם ראה פלא, לפני שבועיים התבצע מבדק אקרדיטציה גדול בבית"ח ממשלתי גדול. ועברו בהצטינות יתרה. אחד הוא מה מכריז ארגון האחיות ואחר מה מבצעים בפועל. אז לכול אלו השואלים מדוע הרופאים לא מצטרפים, בנתיים אין למה. שמשרד הבריאות יסביר וישכנע מדוע האקרדיטציה כן יעילה, למרות שהרופאים, הסיעוד וכנס בנושא שללו את תועלת האקרדיטציה.
אכן מצוקת החולים, הרופאים והסיעוד רבה אולם למשרד הבריאות אין כול כוונה לתקן המצב. הרי מדובר בהחלטה פשוטה- להוסיף מיטות, לשחרר תקני רופאים וסיעטד, להוסיף מחלקות ושרותים. גם הסכום הנדרש ידוע. אבל בשלב זה אין כול שיפור ושר הבריאות(נתניהו) ממלא פיו מים. אז אין, ולא היה ולא יהיה כלום. מי אמר משבוע דומה? לא זוכר!

אנונימי/ת
11.07.2019, 22:56

מסכים אם כל מילה, הבהרה חשובה לרופאים ולסיעוד.
אך יוזמה של קופח הפכה לפעילות מחייבת לכלל בתי החולים הממשלתיים והעירוניים לא ברור עד היום למה לקחה על עצמה יוזמה שכזו עם כל הגרעונות והקשיים שהיו לה אז וקיימים גם היום.. כאשר התשתיות תמהיל כא הן של הרופאים והן של הסיעוד מזמן לא תואם את מספר המטופלים ומורכבותם והדרישות לרישום ודיווח ובקרה שגדלו פי כמה וכמה..
בתי החולים בשנים שללו שרפו תקציבים אדירים להכנות לקראת 'מופע השנה' בשבוע של המבדק ובסוף כשקיבלו את תו התקן תלו אותו במסגרת בכל מקום אפשרי טוב שלא סגדו לו...פשוט בושה.

אנונימי/ת
13.07.2019, 10:36

גם אני כאחות איני מבינה מדוע נזכרו עכשיו,,, יתכן והתהליך התחיל באחד מבתי החולים בו עובדים בכירי הסתדרות האחיות , והם החליטו לפעול כעת. הרי ישנם נושאים בוערים יותר... חשובים יותר... שיילחמו עליהם... ואז ( אם מאוד מאוד רוצים... ) ממילא אפשר יהיה לקיים את "מופע השנה"... הכל עניין של למי זה בדיוק מפריע כעת.

כמה שהן צודקות....
האקרדיטציה היא חיקוי מתוך התבטלות של תהליך אמריקאי. שם יש לו מטרות משלו שמתאימות לתעשיית הבריאות האמריקאית אותה אנחנו לא רוצים לחקות (אף שלצערנו זה הולך וקורה). יש מספיק מחקרים שמראים שבתי חולים שעברו ארקרדיטציה אינם (אינם!) יותר טובים מבחינת תוצאי הטיפול הרפואי מאלה שלא בזבזו זמן, ממון ומוטיבציה על תהליך חסר הערך הזה.

צודקות במאת האחוזים

אנונימי/ת
13.07.2019, 13:11

אקרדיטציה הינו חולי רע אשר חדר לתוך דמה של הרפואה במדינת ישראל, כאשר מערכת החיסון שלה(משרד הבריאות) לא רק שפסקה לתפקד כי אם היכירה ברפואה בישראל כגורם זר לחלוטין ועל כן שיסעה בה בכל כוחה, את ה"בולדוג" האמריקאי; אקרדיטציה שמו.
כגימלאי עומדת לי הזכות להכניס מעט הומור לתוך הנושא אך זאת מבלי לשכוח ואפילו לרגע את הסבל הנוראי, את השקר והצביעות אשר חוויתי כאחד מיני רבים אשר ניגזר עלייהם לעמוד במשימה הלא יעילה הזאת. את המאמצים העקרים אשר הושקעו שוב ושוב,כאשר כולם יודעים לאן הדבר מוביל. יותר נכון, אינו מוביל.
תחת להתמקם בדרכי הבראה אחרות , התמקם משרד הבריאות בשיטה אשר לא רק שלא הועילה, אלא בוודאי הזיקה לחולים.
אני מפנה את כולםנלקרוא באפן עיוני את דבריו של דר. אייליג המסכמים נאמנה את התהליך .
כל מילה ,תהיה מיותרת?