דעות

הבעיה האמיתית היא פערי השכר בין הרופאים לבין עצמם

ראוי היה שמערכת הבריאות תפעל לצמצום פערי השכר בין ההתמחויות, וגם את הפער העצום שבין כלל מקצועות הבריאות

מבין 100 שיאני השכר במגזר הציבורי, 97 הם רופאים. עם זאת, ככל שמדובר ברופאים שכל זמנם ומרצם מושקעים רק במערכת הבריאות הציבורית - הרי שתלוש משכורת של 127 אלף שקל לא צריך להפתיע או לקומם.

בתקופה שבה מבקשים להגביר את הזמינות והנגישות של רופאים בכירים בבתי החולים הציבוריים, אין ברירה אלא לממן ליותר ויותר רופאים בכירים רמת שכר גבוהה. התוצאה הבלתי־נמנעת: הרופאים "כובשים" את רשימת שיאני השכר במגזר הציבורי.

"על הציבור לשמוח שאת רשימת שיאני השכר מפארים רופאים ששגרת יומם היא טיפול והצלת חיים, ולא רק פקידים או מנהלים"

על הציבור לשמוח שאת הרשימה מפארים רופאים ששגרת יומם היא טיפול והצלת חיים, ולא רק פקידים או מנהלים. הבעיה האמיתית היא הניסיון של חלק מהרופאים להמשיך ולהגדיל את עוגת ההכנסות, ואחר כך להגיש את החשבון לציבור פעמיים: גם לקבל שכר גבוה במערכת הציבורית וגם להסיט את המטופל להמשך טיפול יקר בפרקטיקה פרטית.

מדובר על פעילות פרטית ענפה, שבמקרים רבים מתקיימת על חשבון הרפואה הציבורית, תוך פגיעה אנושה בה. מכאן, מה שמקומם הוא לא שרופאים משתכרים עשרות אלפי שקלים במערכת הציבורית, כי אם הטענה שהשכר בבית החולים הציבורי לכאורה אינו ראוי או מספיק.

זו טענה שבגינה קבוצות הכוח בממסד הרפואי מובילות מלחמת חורמה, כדי לבלום את אלה המנסים לחזק את המערכת הציבורית ולרסן את המערכת הפרטית (תקופת צינון בין טיפול ציבורי לפרטי, תשלום כולל למוסד הפרטי ועוד).

"נדמה כי רמת השכר שמוצגת ברשימה שמפרסם משרד האוצר חושפת בעיה קשה לא פחות: פערי השכר הקיצוניים בין רופאים בהתמחויות השונות"

יש להתייחס בסקפטיות לטענות אלה כשעושים אינטגרציה בין נתונים לטיעונים. מצד אחד, רשימת שיאני השכר ונתונים שמפרסם OECD בדו"ח חדש מנובמבר. לפי הדו"ח, מבין המדינות המדווחות, בישראל נרשמה העלייה החדה ביותר בשכר הרופאים - בפועל, בין 2005 ל-2013 עלה שכר הרופאים המומחים בכ-6.3% בשנה בממוצע. מצד שני, הגנה בחירוף נפש על הרפואה הפרטית, כשפעמים רבות מי שניצב בחזית זו הם דווקא אלה המביאים את תלושי השכר הגבוהים ביותר במערכת הבריאות הציבורית.

בנוסף, נדמה כי רמת השכר שמוצגת ברשימה שמפרסם משרד האוצר חושפת בעיה קשה לא פחות: פערי השכר הקיצוניים בין רופאים בהתמחויות השונות, והפערים בין שכר הרופאים לשכר של יתר בעלי המקצוע במארג הבריאות; פערים שבמידה מסוימת נובעים מפעילות שמקדמת אינטרסים של קבוצות הכוח במקצוע הרפואה - לעתים אף במחיר הקרבת הייצוג של כל העוסקים בתחום.

הדיון הציבורי צריך להתמקד בדרישה הבסיסית, כי בעבור רמת שכר גבוהה מצופה מהרופא להשקיע את זמנו, מרצו וניסיונו בבית החולים הציבורי, ולא בדרך להגדיל את ההכנסה מהרפואה הפרטית. בנוסף, ראוי היה שמערכת הבריאות תפעל לצמצום פערי השכר בין ההתמחויות, וגם את הפער העצום שבין כלל מקצועות הבריאות.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "דה מרקר"

נושאים קשורים:  דעות,  שכר רופאים,  התמחויות,  שיאני שכר,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
31.12.2015, 16:53

אני מאוד סקרן לדעת ממה מורכב תלוש שכר של 127 אלף שקל לרופא

אנונימי/ת
31.12.2015, 19:17

רופא בכיר שעבד חצי משרה בבית חולים ציבורי מקבל היום 3000 ש"ח פנסיה. זה קורה סוף כל ההתחכמויות החישוביות
של המערכת

אנונימי/ת
31.12.2015, 21:44

לשם האיזון מן הראוי לפרסם גם את שיאני התת שכר בקרב רופאים מומחים שמספרם רב בהרבה משל שיאני השכר.
שנה לפני פרישה כרופא מומחה ואחרי 30 שנות עבודה בבית חולים פריפרי שכרי מגיע בקושי לעשידית שכרם של שיאני השכר שברשימה.

31.12.2015, 23:45

שנים רבות הייתי ״פול טיימר״ ולא ידעתי שאני כזה: התייצבתי בשעה 7:30 כל בוקר ועזבתי אחרי ארבע. בשעות העבודה הייתי רופא ראשי קבוע וראיתי חולים במרפאת לחץ דם גבוה+יעוצים למחלקות כירורגיות+הוראת סטודנטים+ססיות בין שתים לארבע והרווחתי 1000$ לחודש. 1000$!!! המעסיק דהיינו המדינה פשוט אלצו אותנו ה fool timers לחפש עבודה נוספת הערב. כל מומחים עשו זאת כדי להחזיר משכנתא ולהחליף את הפיאט הישנה או לפחות לצבוע אותה. כך הידרדרה הרפואה הציבורית. כעת המצב לא הפיך. רופא שאינו מועסק בחוזה אישי שמן לא יסכים להיות fool timer וימשיך לעשות לביתו מחוץ למקום העבודה הראשי. המשכורת נותרה אנומלית כאשר מרכיבה העיקרי נגזר מעבודה נוספת. רופא מקבל שקלים בודדים עבור עבודה משמונה עד ארבע ללא תורנויות וכוננויות. ואנו מחויבים לשקט תעשיתי עד 2020. נמשיך לעבוד בערב בשקט. שנה טובה!

אנונימי/ת
01.01.2016, 20:12

כל מילה בסלע, מסכים בהחלט!
יצרו הכרח לחפש עבודה נוספת באמצעות משכורות נמוכות ותנאי עבודה קשים, יצרו ביקוש לרפואה פרטית על-ידי תורים ארוכים לרופאים ולניתוחים במערכת הציבורית וקיצור הזמן המוקדש לחולה ל- 10 דקות.
עכשיו באים בטענות לרופאים המקבלים תשלום לפי מחירי השוק שנקבעו כתוצאה מההיצע והביקוש שיצרה המערכת הרפואית הציבורית בעצמה.

אנונימי/ת
31.12.2015, 23:51

שאלה. מהי הסיבה שציבור הרופאים קצרי ראות? נתקלים בתלונות רבות של רופאים על הפנסיה הנמוכה שלהם,.
אחרי שנות עבודה רבות כשיפרשו לגמלאות שכרם ירד ביותר ממחצית, לא מדובר ברופא בודד, זה יקרה לכלל ציבור הרופאים,
אז למה מגזרים אחרים יודעים לראות את העתיד באופן ריאלי ואילו הרופאים מתאפיינים בקיטור קבוצתי על מר גורלם, מה הסיבה שבמגזרים אחרים , כשעולה השכר, העליה מתקיימת גם לגבי ציבור הגמלאים ואילו רופא שפרש הוא קשיש בודד ללא גב של איגוד מקצועי, ובעוד שבמהלך השנים שכר העובדים עולה, הפנסיה היא מוצר שבנוי על עקרון של מאובן, כלומר לא תשתנה לעולם ולכן היא רק הולכת ומתכווצת, (יחסית לשכרם של רופאים פעילים) אולי כרגע זה לא מעניין את ציבור הרופאים אבל בבוא היום כל אחד מהם יחיה מפנסיה מתכווצת,

אנונימי/ת
01.01.2016, 12:50

זה לא מדויק. בניגוד לעבר שבו הפנסיה חושבה רק משכר היסוד, היום למעשה המשכורת כולה מגולמת לפנסיה (ותורנויות לקופת גמל משלמת לקצבה).
לגבי הדור הקודם ששייך לפנסיה תקציבית- הדבר האחרון שצריך לעשות זה לדאוג למי ששייך להסדר הזה. הייתי מתחלף איתם בשמחה.

אנונימי/ת
01.01.2016, 08:20

ועוד לא הזכרנו את הקליניקות הפרטיות של הרופאים הבכירים היושבות על המשרה הרשמית.

אנונימי/ת
01.01.2016, 12:54

פרסום שיאני השכר בקרב הרופאים במערכת הציבורית הינו מהלך של הסתה בגיבוי פקידי האוצר. האדג׳נדה ברורה מזה שנים: הפחתה של ההוצאה הלאומית על בריאות (ממילא בין הנמוכות במערב). נתון ראוי ומשקף הוא פרסום השכר החציוני של הרופאים המועסקים במערכת הציבורית. נתון זה יחויב ודאי להסביר מדוע רופא מומחה (23-25 שנות לימוד/הכשרה) אינו רואה בבית החולים מקור פרנסה עיקרי.

אנונימי/ת
03.01.2016, 09:59

לתשומת ליבכם - ועיני אינה צרה באחיי הרופאים עובדי קופת החולים, שכל שיאני השכר הם רופאי קופת חולים. לא בשל פערים בין ההתמחויות כי אם בגלל שקופת חולים משלמת שכר הרבה יותר גבוה לרופאיה (לא כולל עבודה פרטית). עכשיו תגידו לי מי הרופא האהבל שישאר במערכת הממשלתית לאורך זמן?
קופת חולים זה לא ציבורי - זה מתנהל כמשק פרטי לכל דבר...

05.01.2016, 15:38

כרופא בשירות הממשלה במשך 35 שנה, יש לי תחושה שהרופאים הגימלאים בעלי הפנסיה התקציבית נשכחו לגמרי. הפנסיה שלי לא השתנתה כמע בעשר השנים האחרונות. האם יש סיכוי שנוצמד לשינויים שחלו במשכורות הרופאים השכירים בשירות המדינה?

לא מבין, רופא מרוויח 2, 3, 5 מיליון שח בשנה או גונב?? יונדאי וטויוטה באותו מחיר עם מרסדס ובמוו? אולי תפסיקו להתלונן ולספור כסף של אחרים? תנסו להגיע לרמה של אותם רופאים שבצמרת. ובלי תירוצים. אלא בעזרת המוח שלכם.
ולמה רוב "אנונימיים"?